Reparace a preparace jako umělecká praxe
- 25/02/2015
- 17:00
- IIM, Technická 2
Přednáška s videoukázkami a mini-dílna
Ve dvou kapitolách se můžete seznámit s příklady práce umělců a konstruktérů, kterým nestačily klasické nástroje a technologie. Přednáška je zakončena praktickým úvodem jak „preparovat“ každodenní objekty a měnit je v akustické nástroje.
1. Ivan Palacký: Preparované nástroje v současné hudbě i v historické retrospektivě. (extrémní přístupy ke kytaře od Hendrixe, přes Keitha Rowea k Taku Sugimotovi).
2. Miloš Vojtěchovský: Šroubky a lžíce v klavíru, bastlení elektronických obvodů a jiné způsoby „poškozování“ jako umělecká praxe 20 století. (od Luigi Russola a Lva Teremina k Fluxu, Buchlovi, Collinsovi a Trimpinovi)
Co znamená „preparovaný“ klavír nebo kytara v moderní hudbě je celkem známé. Nicméně procesy dekompozice, přestavování, upravování a konstruování prazvláštních přístrojů a nástrojů je fenomén, sledovatelný v dějinách dějinách umění a techniky. Přednáška s video ukázkami je rozdělena do dvou částí. První sleduje jeden hudební nástroj: kytaru. Druhá se zaměřuje na příklady upravování a konstruování nástrojů v různých oborech intermediálního umění 20. století, počínaje futuristy a konče populárním „ohýbáním“ spotřební elektroniky
Ivan Palacký
Hudebník a architekt Ivan Palacký hrál v různých skupinách a účastnil se rozmanitých hudebních projektů. Absolvoval mnoho koncertů se skupinou “Sledě, živé sledě”. V současnosti je členem dua “Tílko” (s Jennifer Helia DeFelice) a audiovizuálního improvizačního dua “Koberce, záclony” (s Filipem Cenkem). Vede si zvukový deník ze svých cest – zaznamenává útržky příběhů, podivné zvuky a rozmanité “akustické chyby”. Od roku 2002 se věnuje volné improvizaci (spolupráce s duem Cremaster, Ruth Barberán a Margaridou Garcia, Willem Guthriem, Andreou Neumann ad.) a hraje sám. Od roku 2005 “doluje” zvuky z amplifikovaného jednolůžkového pletacího stroje Dopleta 160. Jako architekt se zajímá o architekturu bez “stavění”, sociologické metody v projektování a morfogenetické mapy v digitální architektuře.
Miloš Vojtěchovský
Miloš Vojtěchovský působí jako pedagog na Centru audiovizuálních umění FAMU a zabývá se zejména zvukem v různých zákoutích současného světa. Inicioval například portál sonicity.cz věnovaný zaznamenávání zvukových krajin města Prahy.